Mine bibelstudier

Når Gud kaller er det viktig at vi svarer ja, for vi vet ikke om Han vil kalle oss igjen.

EKTESKAPET

EFES.4,22-33

Ekteskapet er ikke det enkleste å skrive om,da det berører mange som det har gått i stykker for. Alt jeg skriver er derfor generelt,og heller til lærdom for oss alle.
Ekteskapet er den minste enheten vi kjenner,men det er også den viktigste.
I skriftstedet ovenfor,i versene 31-33 skriver Paulus følgende: «……derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru,og de to skal være ett kjød. Denne hemmeligheten er stor- jeg taler her om Kristus og menigheten. Men hver enkelt av dere skal elske sin hustru som seg selv, og hustruen skal ha ærefrykt for sin mann.»
Paulus sammenlikner ekteskapet mellom mann og kvinne med forholdet Kristus og menighete. På samme måte som menigheten står i et paktsforhold med Kristus, er ekteskapet et hellig paktsforhold mellom ektefellene. Gud er den som har instiftet ekteskapet,og løftene vi gir hverandre er mént å vare livet ut.

Men alikevell er det mange det går i stykker for av forskjellige grunner,og det er like mange skillsmisser blandt de kristne som ikke kristne. I Malak.2.14-16 sier Gud bla at Han hater skillsmisse. Paulus skriver til Korinterne i 1.KOR.7,10-12 om ekteskap og skillsmisse,og om noen skiller seg,skal de ikke inngå nye ekteskap.
Bibelen skriver mye om ekteskapet,og bare det forteller hvor stor betydning det har.

Men hvordan skal vi lykkes som ektefolk? Det er mange måter å bygge et kristent ekteskap på,men bare én måte å lykkes på. Mange ekteskap inngås på det grunnlag at en ikke klarer å leve avholdende. Paulus sier at det er bedre å gifte seg,enn å brenne av begjær, så sant du ikke er skillt som en kristen.

Det er kún ved død at de ekteskapelige bånd brytes,og man er fri til å gifte seg,så lenge det er i Herren. Det er enkelt å være gift i gode dager,men hva med de onde? Det er da vår kjærlighet prøves,om den er ekte. Som kristne ektepar er det viktig at vi er et forbilde i alle ting. Ikke kristne «måler» oss ikke ut ifra det vi sier,men hvordan vi lever.

Slik var jeg selv som ufrelst,er det de kristne har det jeg leter etter. Jeg snakker ikke om fullkommenhet,men ærlighet og oppriktighet blant oss. Jeg stillte min kone et «10.000 kr» spørsmål,og fikk et ærlig svar. Det var med å bidro ganske mye til min frelse. Men tilbake til ekteskapet:   Det er aldrig lett å bygge sterke og gode relasjoner. Det kreves mye arbeid fra begge parter.

Her er det viktig at man ikke bare peker på den andres feil, men arbeider bevisst med sine egne dårlige sider. Spørsmålet er ikke hva ektefellen kan forandre på. Det er heller hva jeg kan bidra med for å bedre forholdet. Det blir alt for lettvint å bare skylde på den andre part.  Ofte sies det:»ja,jeg har nå gjort det jeg kan gjøre.Nå er det opp til ham/henne.»

Dette er ikke annet enn egen rettferdighet,hvor man renvasker seg selv,og legger resten på den andre part. Men begge parter må jobbe aktivt sammen og være villige til å la seg korrigere (ikke dømmes). Jesus gir kún én grunn til skillsmisse,og det er hor (Matt.19,9). For egen regning, kan jeg legge til at i ekteskap hvor det er fysisk,eller psykisk misshandling kan det være tale om skillsmisse.

Ellers er mitt råd: gjør det dere kan for å beholde ekteskapet

Single Post Navigation

Legg igjen en kommentar

